سلام. دوستان، دانشجویان و علاقه مندان محترمی که از این وبلاگ دیدن می کنید این وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف تکنولوژی آموزشی راه اندازی شده است. من امیدوارم با همفکری و مبادله اطلاعات به روز و اندیشه های مختلف در این عرصه بتوانیم هرچند گامی کوچک در جهت توسعه آموزش و یادگیری به روش علمی برداشته باشیم. ارائه نظرات و دیدگاههای شما در قسمت نظرات وبلاگ قطعا می تواند راهنمای خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب در وبلاگ باشد. منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.
شعار « یاد بگیریم و یاد بدهیم » let's learn and teach others
کانال تلگرامی:
https://telegram.me/technology90
تکنولوژیست های آموزشی مهندسان آموزش و پزشکان یادگیری هستند. آنان به طراحی بنای آموزش و درمان مشکلات یادگیری می پردازند
معلمان در گذشته تنها به دانشآموزان و درس توجه داشتند و تنها به آن دو
ميپرداختند. مطالعه تاريخ آموزش و پرورش و بيشتر كتابهاي تربيتي نشان ميدهد كه
غالباً به معلمان توصيه ميشد دانشآموز خود را دوست بدار و البته بدون اشاره به
ضرورت شناخت او و روش شناختن ماهيت و روش دوست داشتن دانشآموزان، معلومات خود را
زياد كن. منظور از معلومات زياد يا باسواد بودن عمدتاً اين بود كه معلم، حاضرجواب
باشد و به همه پرسشها فوري پاسخ دهد و از حفظ تدريس كند. ليكن معلم امروز، خود را
ناگزير ميبيند كه به همان اندازه دانشآموز و درس، به خودش و موقعيت آموزشي و
يادگيري يا شرايط موثر در آموزش و يادگيري نيز بپردازد و چگونگي آنها را از جمله
عوامل تعيينكننده موفقيت در تدريس و يادگيري تلقي كند. به بيان ديگر، معلم معاصر،
به عنوان يك مدير يا سازماندهنده، خود را موظف ميداند كه علاوه بر خود
دانشآموزان و مطالب درسي به ساير عوامل موثر در موفقيت تدريس و يادگيري نيز
بپردازد. از معلم امروز، در همه مراحل آموزشي، نبايد انتظار داشت كه همچون گذشتگان
به حصير و تشكچه پناه ببرد و تنها حرف زدن و متكلم وحده شدن را وسيله آموزش بداند
بلكه او ناگزير است از آخرين يا جديدترين فرآوردههاي آموزشي و تكنولوژي آموزشي
استفاده كند. معلم امروز بر اين باور است كه تكنولوژي آموزشي، نوعي اسباببازي و
بازي كردن يا سرگرمي محض نيست و وسيلهاي براي ارتزاق نميباشد بلكه:
1- يادگيري موثر و فعال را در دانشآموزان و دانشجويان برميانگيزد. 2- زمان
آموختن را كاهش ميدهد زيرا بر سرعت آن ميافزايد. 3- آموختن را آسان، دقيق و
مطمئن ميگرداند. 4- يادگيري را براي همه دانشآموزان لذّتبخش ميكند. 5-
دانشآموزان و دانشجويان را در انتخاب شيوه و ابزارهاي يادگيري تقريباً آزاد
ميگذارد. 6- با آنها تعارف ندارد و هميشه واقعيت را به آنان نشان ميدهد. 7-
دانشآموزان را وادار كند كه همزمان از همه حواس ارتباطي خود با جهان خارج استفاده
كنند. 8- آنان را از بيتوجهي به موضوع آموختني باز ميدارد. 9- غالباً
يادگيري مشاركتي را ايجاب ميكند. 10- چون مغز و دست و بينايي و شنوايي با هم
فعاليت ميكنند طبعاً انضباط خودگردان بركلاس يا گروههاي درسي حاكم ميشود. 11-
كلاس از جوّ علمي و عاطفي مطلوبي برخوردار ميشود. 12- ارزشيابي را دقيق
ميكند. 13- برخلاف تصور بعضي استفاده درست و به موقع از تكنولوژي آموزشي نه
تنها معلم و دانشآموزان را از انديشيدن بينياز نميكند بلكه انديشيدن عميق و خلاق
و انتقادي را در آنها برميانگيزد. 14- منابع علمي متعدد و متنوعي را معرفي
ميكند. 15- دانشآموزان را از وابسته شدن به چند كتاب درسي يا حتي معلمان نجات
ميدهد و به خودگردان شدن آنها در آموختن كمك ميكند. 16- به دانشآموزان امكان
ميدهد كه با مراكز علمي و فني سراسر جهان، هر لحظه كه بخواهند، ارتباط برقرار كنند
و پاسخهاي پرسشهاي علمي و فني خود را بگيرند يا به وجود تحقيقات علمي جديد پي
ببرند. 17- دانشآموزان براساس علاقه و تواناييهاي خود فعاليت
ميكنند. 18- هميشه با نوعي هيجان مطلوب، به آموختن ميپردازند. 19- توانمندي
ابتكار و خلاقيت آنان را تحريك و تقويت ميكند. 20- تمرينهاي درسي را هدفمند و
نشاطانگيز ميكند. 21- به تعميق و تثبيت آموختهها كمك ميكند. 22- به طور
كلي كلاس يا موقعيت آموزشي و يادگيري را هم براي معلم و هم براي فراگيران مساعد و
نشاطآور ميكند. چنين كلاس درسي يعني كلاسي كه استفاده از تكنولوژي در آن
متداول است، طبعاً محيط آموزشي امني خواهد شد و انضباط خودگردان جاي انضباط تحميلي
معلم و مدرسه را خواهد گرفت و اين از بزرگترين آرمانهاي هر معلم است. از اين رو،
از معلمان انتظار داريم كه تادير نشده است در روشها و راهبردهاي سنتي تدريس خود
تجديدنظر جدي به عمل آورند و تكنولوژي آموزشي روز را عامل بسيار مؤثر در تسهيل و
تسريع و تعميق يادگيري بدانند و از آن، هر معلم به نسبت درس خود، استفاده كنند.
مديران آموزشي نيز سريعاً تكنولوژي آموزشي مورد نياز معلمان خود را فراهم كنند و
در اختيار ايشان بگذارند كه در غير اين صورت هم معلمان و هم مديران و هم
دانشآموزان عمر خود را ضايع و تلاشهاي خود را بدون نتيجه مثبت براي زندگي امروز
خواهند گردانيد. از سويي ديگر مدارس امروز كشور ما بايد با اين اعتقاد كار كنند
تا دانشآموزاني بار آورند كه: 1- از تكنولوژي جديد نهراسند و آن را لازمه زندگي
پيچيده و متغير امروز بدانند. 2- تواناييهاي بنيادي براي كاربرد درست اين
تكنولوژي را داشته باشند. 3- ميتوانند با دنيايي كه به اين تكنولوژي نياز دارد،
سازگاري كنند. تكنولوژي قديم را با تكنولوژي جديد سازش دهند و در كاربرد موفق و
موثر تكنولوژي جديد مهارت پيدا كنند. توفيق در سه مورد مذكور طبعاً هنگامي ممكن
و ميسر خواهد شد كه استفاده از تكنولوژي آموزشي جديد در مدارس و دانشگاههاي
كشورمان رايج و تقويت شود.
منبع: - نگاهي نو به روانشناسي آموختن يا روانشناسي تغيير رفتار تاليف:
علي اكبر شعاري نژاد - روانشناسي تربيتي اصول و كاربرد آن تاليف گلاور
وسروئينگ،ترجمه علي نقي خراز