درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 

راحتی کاربر آموزشی در مرکز یادگیری از جمله عوامل پیشرفت آموزشی است. او این راحتی را در زمانی که تجهیزات محل آموزش با ابعاد بدنی متناسب باشد احساس خواهد کرد.برای این که تجهیزات به طریق صحیحی طراحی شوندباید ابعاد بدن استفاده کننده ، مشخص شود.سازگار ساختن تجهیزات با اندازه های بدنی استفاده کننده مسأله ی اصلی است، زیرا هر گونه اشتباه در این مورد ،علاو ه بر تأثیر بر برنامه های آموزشی ، بر سلامت شخص نیز تاثیر خواهد داشت.بسته به سن وجثه ی کاربر آموزشی می توان با توجه به جدول های استانداردی که در این زمینه وجود دارند،ارتفاع میز و صندلی را انتخاب کرد.

امروزه، میز و نیمکت در دنیا مردود شده است. اما هنوز در کشور ما جایگاه خاصی در آموزش و پرورش دارد.چرا که با توجه به جمعیت زیاد و کلاس های کوچک میز و نیمکت راه حل مناسب و مقرون به صرفه ای است. اما میز و نیمکت باعث خستگی و کوفتگی عضلات و مهره های پشت می شود. به همین خاطر استفاده از میز وصندلی ترجیح داده شده است. مناسب ترین میز و نیمکت برای مدارس، انواع تک نفره و دو نفره می باشد ، زیرا دانش آموز به آن احساس مسئولیت و مالکیت بیشتر ی پیدا می کند و در حفظ و نگهداری آن دقت می کند.

بهترين شکل چيدمان ميز و صندلي در کلاس

در بسياري از کلاس‏هاي درس در دنيا، دانش‏آموزان در رديف‏هاي مرتب پشت‏سر يکديگر مي‏نشينند. گاهي اوقات روي يکي از دسته‏هاي صندلي دانش‏آموز، تخته‏اي چوبي به‏عنوان سطحي براي نوشتن و گاهي ميزي جلوي دانش‏آموز وجود دارد گاهي نيز صندلي‏هايي را مي‏بينيم که با پيچ به کف کلاس محکم شده‏اند..

غالبا"جلوي چنين کلاس‏هايي، سکو‏هايي (که همه‏ي دانش‏آموزان بتوانند معلم را ببينند) وجود دارد که معلم روي آن مي‏ايستد. در مقابل چنين کلاس‏هايي، کلاس‏هاي درس ديگري هستند که دانش‏آموزان آن‏ها به‏صورت دايره‏اي بزرگ دور تا دور ديوارهاي کلاس مي‏نشينند و يا حتي ممکن است گروه‏هاي کوچکي از دانش‏آموزان در قسمت‏هاي گوناگون کلاس با هم مشغول کار باشند. بعضي اوقات نيز به‏صورت نعلي‏شکل دور معلم مي‏نشينند که در نگاه اول، مشخص نمي‏شود معلم کيست.

نشستن دانش‏آموزان در کلاس درس به‏صورت رديفي، مزيت‏هاي زيادي دارد. به اين معنا که معلم ديد کافي بر همه‏ي دانش‏آموزان دارد و آن‏ها هم، معلم را به‏راحتي مي‏بينند. اين شيوه، ارائه‏ي درس را آسان مي‏کند و معلم را قادر مي‏سازد با تمام کساني که سخن مي‏گويد، ارتباط چشمي داشته باشد. هم‏چنين، برقراري نظم را آسان مي‏کند. زيرا در صورت رديفي نشستن، ايجاد بي‏نظمي مشکل‏تر مي‏شود.

اگر در کلاس، بين رديف‏ها راهرو‏هايي وجود داشته باشد، معلم مي‏تواند به‏راحتي قدم بزند و ارتباط شخصي بيش‏تري با تک‏تک دانش‏آموزان برقرار سازد و آن‏چه را که انجام مي‏دهند، مشاهده کند. شيوه‏ي نشستن رديفي ايجاب مي‏کند، معلمان با تمام کلاس کار کنند. بعضي از فعاليت‏ها، مختص اين نوع از سر کلاس نشستن هستند.

ولي در شيوه‏ي دايره‏اي، معلم فرصت بيش‏تري براي نزديک شدن به دانش‏آموزان پيدا مي‏کند. بعضي از مزاياي ديگر اين شکل عبارت است از: همه‏ي دانش‏آموزان مي‏توانند همديگر را ببينند. در‏حالي‏که در کلاس رديفي، اگر دانش‏آموز بخواهد با فرد پشت‏سرش ارتباط چشمي برقرار کند، مجبور است ديد را از معلم بردارد و به عقب برگردد. در شيوه‏ي دايره‏اي و نعلي، نيازي به چنين جدايي نيست. بنابراين، کلاس براي دانش‏آموزان و محلي صميمي‏تر و بالقوه است تا از طريق گفت‏و گو، ارتباط چشمي و حرکات معني‏دار بدن (مانند بالا بردن ابرو، شانه بالا انداختن و...) در اطلاعات و احساسات همديگر سهيم شوند.

منابع:

- افضل نیا،محمد رضا.(1388).طراحی و آشنایی با مراکز مواد ومنابع یادگیری.تهران:انتشارات سمت.

- تاثیر مثبت رنگ در محیط آموزشی و کتاب های درسی.(1388،شهریور).روزنامه ایران.

- شاطریان،رضا.(1388).طراحی و معماری فضاهای آموزشی. تهران:انتشارات سیمای دانش.

- شجاعی،علیرضا.(1383).فضاهای آموزشی ، قواعد و معیارها.تهران: انتشارات سیمای دانش.

- قاضی زاده،بهرام.(1383).اصول و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی.تهران:سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : چهارشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۲
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي