درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 
معروف ترین موتور ‌جست وجوی‌ وبلاگ ها ‌در‌ اینترنت ‌در سال ۲۰۰۷ میلادی‌ تعداد وبلاگ ها ۷۵ ‌میلیون عدد ذکر شده است و همچنین آمده است هر روز ۱۲۰هزار‌ وبلاگ جدید ‌به ثبت می رسد، یعنی ۱ /‌‌۴ وبلاگ ‌در هر ثانیه، روزانه ۱ /۵ میلیون‌ پست ‌جدید در‌ وبلاگ ها ‌نوشته می شود یعنی ‌‌۱۷ پست ‌در هر ثانیه که کماکان بیشترین‌ پست ‌های جدید در روز مربوط به‌ وبلاگ های انگلیسی زبان است.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : پنجشنبه بیست و نهم دی ۱۳۹۰

همين كه به آخرين دهه قرن وارد مي شويم و در آستانه هزاره جديد قرار مي گيريم‏، سيماي فردا در افق پديدار مي شود. در واقع، قرن 21 پيشرفته ترين صنايع يعني آنچه كه بر قدرت مغز وتدبير قدرت ماهيچه استوارند، فرا مي رسد. در حقيقت ويژگي صنايع آينده آنست كه بر قدرت خلاقيت وتوانايي انسان متكي است. از اين رو آموزش و پرورش قدر ت آينده به شمار مي آيد، ودر دستيابي به آن شرط اساسي مشاركت موثر در حيات دنياي جديد محسوب مي شود.

 



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه بیستم دی ۱۳۹۰
يافته هاي زير مي تواند فوايد كاربرد تكنولوژي آموزشي را مطرح كند:

۱- تكنولوژي آموزشي مي تواند بازده آموزش را از لحاظ كمي وكيفي افزايش دهد،با رشد تقاضا هايي كه فراتر از توان بازده آموزش و پرورش امروزي است، آنچه به عنوان يك امر حياتي در نظر قرار مي گيرد اين است كه يادگيري موثر و مفيد تر انجام گيرد دستاوردهاي تكنولوژي آموزشي ، توانسته است تابعيت خود را در سرعت بخشيدن به رشد آموزش نشان دهد وكاربر چنين دستاوردهايي مي تواند به معلم كمك كند تا از وقت محدودي كه در اختيار دارد ،بيشترين بهره را ببرد.


ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه بیستم دی ۱۳۹۰

رسانه ها و وسايل آموزشي را مي توان از ديدگاههاي مختلف تقسيم بندي نمود پاره اي از اين دسته بندي ها به شرح زير است :

-براساس برقي و غيربرقي بودن .

-براساس سادگي يا پيچيده بودن .

-براساس چاپي و غيرچاپي بودن .

-براساس ارزان و يا گران قيمت بودن .

-براساس نورتاب و يا غيرنورتاب بودن .


ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه بیستم دی ۱۳۹۰
آر . دي .پي (1985) نوشته بود ، ما مي توانيم تكنولوژي را به دو صورت ببينيم. بعنوان يك سري ابزارها كه آنچه ما هم اكنون انجام مي دهيم را تقويت كرده و وسعت مي بخشند، يا بعنوان چيزهايي با ظرفيت ايجاد تغيير ريشه اي در آنچه ما اكنون انجام مي دهيم و نحوة انجام آن. به عنوان مثال تكنولوژي زين دوچرخه به دوچرخه سوار امكان مي دهد كه بيشتر و طولاني تر سفر كند، اما تكنولوژي يك ماشين بطور كلي شيوه درك ما از سفر را عوض مي نمايد. شايد بحث ما از نظر كيفيت باشد نه از جهت كميت، در توصيف تكنولوژي آموزشي نيز همين بحث مطرح است، گسترش كارهايي كه هم اكنون در حال انجام آنها هستيم ، تنها تقويت عملكرد جاري ما به عنوان معلم است در حاليكه استفاده كيفي از تكنولوژي تغييرات ريشه اي در كار معلمان و يادگيري دانش آموزان ايجاد مي كند. بسط و تقويت عمومي ، شبيه آنچه كه در زير آمده است را استفاده عالي از تكنولوژي آموزشي توصيف مي كنند.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه بیستم دی ۱۳۹۰

تکنولوژی آموزشی instruction Technology عبارت است از مجموعه روشها و دستورالعملهایی که با استفاده از یافته‌های علمی ، برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی ، اجرا و ارزشیابی در برنامه‌های آموزشی بکار گرفته می‌شود.  


ن : ابوذر فرجی
ت : شنبه دهم دی ۱۳۹۰

اشاره

کتاب‌

درباره ی ارتباط تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی دیدگاه های متفاوتی وجود دارند.

از دیدگاه سنتی، بین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد. اولین بار تابا، با ترسیم پیوستاری نشان داد که چگونه طراحی برنامه ی درسی و تکنولوژی آموزشی از هم متفاوت اند، ولی در عین حال هم سو و هم جهت و در طول یکدیگر دریک پیوستار قرار دارند. در یک طرف این پیوستار در مورد متغیرها تصمیم گیری های کلی و کلان به عمل می آید و در طرف دیگر آن، این متغیرها باید توسط معلم با به کارگیری تکنولوژی آموزشی، در جریان آموزش به شکل عملیاتی در آیند.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه ششم دی ۱۳۹۰
علم جديد و تركيبي تكنولوژي آموزشي كه تاريخ نامگذاري و آكادميك شدن آن، هنوز به يك سده نرسيده، دوران هاي گوناگوني را در تكوين خود سپري كرده است. امروزه، دانشمنداني كه در حوزه علوم تربيتي و تكنولوژي آموزشي كار مي كنند، پنج دوره مجزا و قابل تفكيك را براي بررسي مباحث و سير تحولات اين رشته از دانش برمي شمارند. از ديد آنان، اين پنج دوران، اين گونه است.

:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه ششم دی ۱۳۹۰

مدل های طراحی آموزشی

توصیف کلی هر یک از مدل ها

مدل گانیه و بریگز

·  طبقه های بازده های یادگیری را مشخص کنید.

· رویدادهای آموزشی برای هر کدام از بازده های یادگیری را مشخص کنید.

· نه رویداد آموزشی وجود دارد.

· رویدادها باید متناسب با بازده یادگیری مورد نظر باشند.

· مدل متناسب با آموزش مبتنی بر وب نیز می باشد.

مدل دیوید مریل

مدل مریل (نظریه شرح اجزاء) مبتنی بر مفروضات زیر است:

· طبقه های مختلف بازده های یادگیری به روشهای مختلفی از تدریس و ارزشیابی نیازمند است.

· تدریس مفاهیم به صورت انفرادی

· طبقه بندی اهداف بر اساس دو بعد

· آموزش بر اساس تدریس مستقیم است.

مدل دیک و کری

این مدل:

· از رویکردی سیستمی برای آموزش استفاده می کند.

· در ابتدا به مشخص کردن اهداف یادگیری و در انتها ارزشیابی پایانی مشخص می گردد.

· برای هر نوع آموزشی از تجاری، k-12، تا سیاست مناسب است.

مدل هانافین و پک

در این مدل سه مرحله اساسی وجود دارد:

· نیازسنجی در اولین قدم صورت می گیرد.

· در دومین مرحله آموزش طراحی می شود.

· در آخرین مرحله آموزش اجرا و توسعه داده می شود.

در تمامی مراحل ارزشیابی و تجدید نظر وجود دارد.

مدل گرلاش و ای لای

این مدل:

· شامل راهبردهایی برای انتخاب رسانه در آموزش است.

· برای آموزش عالی بیشتر مناسب است.



:: موضوعات مرتبط: طراحی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه ششم دی ۱۳۹۰

تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه های خاص  تکنو به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی ،  لوژی  به معنای شناخت و  آموزش  به معنای  فعالیت های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می دهند تا تغییر رفتار  یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می  شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده ها یا روش های دقیق آموزشی  برای رسیدن به اهداف آموزشی است .
تکنولوژی آموزشی ، رویکردی سیستمی  است که فرآیند یاددهی و یادگیری را کنترل می کند . برای مثال متخصص  تکنولوژی آموزشی بررسی می کند که در فرآیند یاددهی و یادگیری چه مسائل یا  مشکلاتی وجود دارد تا بتواند مسئوولیت حل این مشکلات را بر عهده بگیرد . چنین فردی نسبت به تمام فرآیند یاددهی و یادگیری ، خواه فرآیند در مرحله  درون داد سیستم باشد یا برون داد یا خود فرآیند سیستم باشد ، حساسیت نشان  می دهد .
تعلیم و تربیت یک فرآیند است و عوامل سیستماتیک مثل کلاس ،  معلم ، کتاب ،  فضای آموزشی و امکانات آموزشی در آن وجود دارد و دارای درون دادی به نام شاگرد و برون دادی به نام فارغ التحصیل می باشد .
خیلی ها تصور می کنند که تکنولوژی آموزشی ،  تکنولوژی است و این رشته باید در  دانشکده فنی استقرار داشته باشد . اما باید گفت که تکنو با تکنیک فرق دارد و تکنولوژی آموزشی همراه و همگام با روانشناسی تربیتی کار آموزش را آسان می  سازد . به همین دلیل محل فعالیت دانشجویان و استادان این رشته دانشکده های  علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی است و چگونگی فعالیت متخصصان این رشته با  توجه به مبانی تئوریک و عملی روانشناسی پرورشی شکل می گیرد و در آن طراحی  آموزش و اجرا و ارزشیابی آموزش مطرح می باشد . در واقع کارشناسان این رشته ، طراحان آموزشی یا مهندسان آموزشی هستند . مهندسانی که هم و غم آنها تسهیل  سازی یادگیری و آموزش است .
فرصتهای شغلی فارغ التحصیلان گرایش تکنولوژی آموزشی:
فلسفه اصلی این رشته استفاده از توانایی فارغ التحصیلان آن در آموزش و پرورش و  سپس صدا و سیما است . اما در عمل می بینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر  برخی محیط های آموزشی ، تکنولوژیست های آموزشی به سختی جذب این مراکز می  شوند . البته برخی از فارغ التحصیلان این رشته جذب مدارس غیر انتفاعی شده  اند و با ارائه طرح های آموزشی برای دوره ها و درس های مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده و در واقع بسیار موفق بوده اند .
عده ای از فارغ التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می  شوند و بالاخره برخی از فارغ التحصیلان با توجه به توانایی هایی که در طی  تحصیل کسب کرده اند جذب بازار کار آزاد می شوند و به عکاسی آموزشی با تولید فیلم های آموزشی می پردازند.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه ششم دی ۱۳۹۰

آموزش آپلود کردن عکس و فایل در پیکو فایل

 آپلود فایل در اینترنت بسیار ساده و کاربردی است. یکی از کارهایی که ممکن است برای همه پیش بیاید، آپلود کردن فایل بر روی اینترنت است. برای اینکار یا باید خودتان یک فضا یا هاست خریداری کنید و یا از فضاهای رایگانی که برخی از سایت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، استفاده کنید. نوع خدماتی که سایت‌های رایگان آپلود عکس و فایل در اختیار شما قرار می‌دهند با یکدیگر فرق می‌کنند. در ادامه قصد داریم شما را با نحوه آپلود کردن فایل در اینترنت آشنا کنیم. در این نوشته تصمیم داریم به معرفی ۲ روش ساده و آموزشی برای آپلود فایل و عکس در فضای اینترنت که برای انجمن‌ها و سایت‌ها و ارسال به دیگران کاربرد دارد بپردازیم.

یکی از بهترین سایت‌هایی که در ایران وجود دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، سایت پیکو فایل می‌باشد. حداکثر ححم مجازی که این سایت برای آپلود فایل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد، ۹۰۰ مگابایت می‌باشد. یعنی فایل شما در هنگام آپلود باید کمتر از ۹۰۰ مگابایت حجم داشته باشد. اگر هم در این سایت ثبت نام کنید می‌توانید تا ۲۰ گیگ فضای رایگان به دست آورید. بعد از اینکه فایل خود را انتخاب و آپلود می‌کنید، یک لینک در اختیار شما قرار داده می‌شود که در واقع آدرس همان فایل شما می‌باشد و می‌توانید آن را در هر کجا که خواستید استفاده کنید.



:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی، کامپیوتر و اینترنت
ن : ابوذر فرجی
ت : پنجشنبه یکم دی ۱۳۹۰
همکاری با وبلاگ
دوستان، دانشجویان و علاقه مندان محترمی که از این وبلاگ دیدن می کنید این وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف تکنولوژی آموزشی راه اندازی شده است. من امیدوارم با همفکری و مبادله اطلاعات به روز و اندیشه های مختلف در این عرصه بتوانیم هرچند گامی کوچک در جهت توسعه آموزش و یادگیری به روش علمی برداشته باشیم. ارائه نظرات و دیدگاههای شما در قسمت نظرات وبلاگ قطعا می تواند راهنمای خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب در وبلاگ باشد.
منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

ن : ابوذر فرجی
ت : پنجشنبه یکم دی ۱۳۹۰
  

 


ن : ابوذر فرجی
ت : پنجشنبه یکم دی ۱۳۹۰
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي