درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 

مقدمه:

امروزه استفاده از رايانه، زندگي بشر را در تمامي وجوه دگرگون ساخته است. مطالعات انجام شده در ارتباط با برنامه هاي توسعه اغلب كشورها، نشاندهنده محوري بودن نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين گونه برنامه هاست. فناوري اطلاعات و ارتباطات را مي توان به عنوان ابزاري نيرومند براي ارتقاي كيفيت و كارايي آموزش مورد استفاده قرار داد به گونه اي كه شيوه سنتي آموزش را دستخوش تغيير قرار داده و ديگر نيازي به حضور فيزيكي در كلاسهاي درس نباشد.

 مدرسه هاي اينترنتي :

 مدرسه رفتن و دريافت مدرك به گونه اي كه هر كس بر اساس توان خود درس بخواند. بدون آن كه سر كلاس درس حضور داشته باشد، هميشه يك آرزو بوده است اما اكنون اين آرزو در حال وقوع مي‏باشد.آموزشگاه Western Governors، يك محيط آموزشي واقعي و يك مدرسه اينترنتي است كه دانش آموزان مي‏توانند با Click و انتخاب توسط دگمه ماوس خود ثبت نام كنند. روز چهارشنبه در زمان راه اندازي آموزشگاه بر روي خط شبكه، مايك لياويت عضو دانشگاه Utah Gov و روي رومر Colorado Gov و مقامات دانشگاه اظهار كردند؛ با يك انتخاب و Click كوچك، هر كس از هر كجا و فاصله دور دست مي تواند آموزش ببيند.WGU ( آموزشگاه Western Governors) با همكاري 25 كالج و دانشكده در 17 ايالت ربي و Guam و چندين كار تجاري ايجاد شده است. دانش آموزان سراسر دنيا مي توانند در دوره هاي آموزشي ثبت نام كنند و مي توانند از مدرسه اي كه اين دوره را ارائه داده است و يا مستقيما از WGU مدرك بگيرند.جف ليوينگستون، رئيس اجرايي آموزشگاه WG اظهار داشت اكثر دوره ها بر اساس يك برنامه مشخص اجرا مي شوند. ليكن برخي از اين دوره ها در زمان فراغت دانش آموزان نيز ارائه مي‏گردد. هر دانش آموز پس از ثبت نام در يك دوره و احراز نمره قبولي آن دوره، مدرك متناسب آن دوره را مي تواند كسب كند. در واقع، دانش آموزان مي توانند با شركت در امتحاني كه بر روي خط شبكه برگزار مي شود و حتي بدون شركت و گذراندن يك دوره، به راحتي از آموزشگاه مدرك بگيرند. به هر حال، از آنجايي كه هنوز مدرك اين آموزشگاه  معتبر نمي‏باشد، نسبت به ارزش اين مدارك شك و ترديد وجود دارد. مارسيا بنكيرر، مامور عالي رتبه امور WG، اعلام كرد كه اين مدارك آنچنان بي ارزش نيستند. او اظهار داشت در عين حال هيچ گونه تضميني براي مدارك اعضاي كالج هاي ملي موجود نيست كه بتوانند صلاحيت اين مدارك را تائيد كنند.

طرح استفاده اجباري از رايانه در مدارس آلمان :

 براساس طرح خانم "ادگارد بولمان " وزير آموزش و تحقيقات آلمان كليه دانش آموزان آلماني كه تعداد آنان بالغ بر ده ميليون نفر مي گردنند،حداكثر تا سال 2006 بايد صاحب يك رايانه همراه باشند. وزير آموزش و تحقيقات آلمان درخصوص اين پروژه اظهار داشت : از آنجايي كه اجراي اين طرح هزينه اي بالغ بر 42 ميليارد يورودربرخواهد داشت ، لذا دولت و بخش اقتصادي آلمان اعلام آمادگي نموده اند تا كمك لازم را در اين زمينه بعمل آورند. در همين حال دولت آلمان سرگرم بررسي اين مسأله است كه والدين دانش آموزان تا چه اندازه مي توانند در تأمين اين هزينه مشاركت داشته و سپس آن را دراوراِق مالياتي خود منظور نمايند. خانم بولمان در ادامه سخنانش افزود: هم اكنون مذاكراتي با شركت هايي كه تحت عنوان D/21 ناميده مي شوند، در حال انجام است تابتوان حتي المقدور رايانه هايي با بهايي كم تر از پانصد يورو خريداري و دراختيار دانش آموزان قرار داد. از سوي ديگر همزمان وزارت تحقيقات و آموزش آلمان سرگرم بررسي طرحي است كه براساس آن امكان ارتباط 44 هزار باب مدرسه موجود در آلمان را با شبكه اينترنت فراهم نمايد. در اين چارچوب مذاكرات جداگانه اي با شركت تلكوم آلمان صورت پذيرفته است . هم اكنون 12 هزار باب از كل مجموعه مدارس آلمان از اين امكان برخوردار هستند. قرار است در ابتدا در هر مدرسه محلي خاص به رايانه ها اختصاص داده شود. سپس براي هر كلاس درس چند رايانه منظور گردد و در آخرين مرحله هر دانش آموز صاحب يك رايانه سيار اختصاصي گردد. در همين حال وزير آموزش و تحقيقات آلمان درخصوص نقش رايانه ها در بهبود سطح تحصيلي دانش آموزان اين كشور اظهار داشت :همچنان كه كتب درسي وسيله الزامي تحصيلي براي دانش آموزان محسوب مي گردد، در آينده نيز رايانه از چنين نقشي برخوردار خواهد شد.وي همچنين خواستار فراهم شدن شرايطي شد كه براساس آن تهيه رايانه همراه براي دانش آموزاني كه والدين آنان از افراد كم بضاعت جامعه محسوب مي شوند، امكان پذير گردد. طرح استفاده اجباري از رايانه در مدارس آلمان به عنوان بخشي از طرح جامع دولت آلمان براي همگاني نمودن اينترنت محسوب مي شود كه نهايتاً بايد دسترسي و ارتباط تمام اقشار مردم آلمان با اين رسانه فراهم گردد. در اين طرح حتي افراد سالخورده و يا زنان جوان نيز منظور شده اند. وزير آموزش و تحقيقات آلمان درخصوص طرح جامع دولت اظهار داشت : با توجه به گسترش و بهره وري مناسب از اينترنت به عنوان يك رسانه همگاني نمي توان پذيرفت بخشي از جامعه آلمان از دستيابي به اين امر مهم بي بهره بمانند. لذا بايد با اختصاص بودجه لازم ـ 75ميليون يورو ـ امكان آموزش عمومي را با همياري گروه D-21 كه شامل 90 شركت و مؤسسه آلماني مي باشند، تا سال 2004 فراهم نمود. از سوي ديگر ده مركز آموزش عالي آلمان موسوم به Fachhochschule طرحي را براي آن دسته از دانشجوياني كه نخستين ترم تحصيلي را در رشته "اطلاعات اقتصادي " آغاز مي كنند، فراهم كرده اند كه مورد حمايت دولت فدرال آلمان است . همچنين قرار است يك كتابخانه "ديجيتالي " ايجاد گردد كه كليه شبكه هاي اطلاعاتي و فني با آن مرتبط گردد. به منظور تأمين نيازهاي كشور از نظر نيروهاي متخصص رايانه قرار است تنها به ايجاد رشته هاي علمي در اين زمينه اكتفا نگردد، بلكه سقف مراكز آموزش تا پايان سال جاري به 30 هزارمحل افزايش يابد. همچنين قرار است تعداد مدرسين و معلمين اين رشته تا سال 2003 به شصت هزار نفر فزوني يابند.
در حال حاضر موضوع گذراندن دوره هاي تكميلي براي معلمان شاغل جهت ارتقاء سطح علمي آنها در دستور كار وزارت آموزش وتحقيقات قرار دارد كه جهت اجراي آن هنوز توافق نهايي حاصل نشده است . وزير آموزش و تحقيقات آلمان بر آن اعتقاد است كه هرمعلم توانايي استفاده از رايانه را بايد دارا باشد و براي اين منظور در بسياري از ايالت هاي آلمان دوره هاي آموزشي و تكميلي به وجود آمده است كه در خلال تعطيلات مدارس تشكيل و معلمان مي توانند در آن شركت نمايند. از سوي ديگر "يوزف كراوس " رئيس اتحاديه معلمان آلمان در سخناني اظهار داشت : برخي از مسؤولان در مورد اهميت رايانه براي مدارس گرفتار نوعي بزرگ بيني شده اند. وي افزود: قرار نيست در آينده "مدارس الكترونيكي " بوجود آيد، زيرا اساس مدرسه بر مبناي ارتباط و گفت وگوي معلم با دانش آموز استوار شده است . بنابراين كادر آموزشي و محتواي دروس بر هر چيزي رجحان دارد. در همين حال "وستروله " دبيركل حزب ليبرال آزاد آلمان اعلام نمود: مدارس آلمان نبايد خود را از امكان بهره مندي از اينترنت محروم سازند. هنوز هم مدارس بسياري وجود دارد كه از پيشنهاد دولت براي استفاده رايگان از اينترنت استقبال نمي كنند. از سوي ديگر "بنياد برتلسمان " در آلمان ضمن حمايت از طرح وزير آموزش و تحقيقات اين كشور به تجهيز پنج كلاس دبيرستان شهرگوترسله با رايانه هاي سيار اقدام نمود. در اين طرح كه با مشاركت شركت هاي توشيبا و مايكروسافت ايجاد گرديده است ، 240 نفر ازدانش آموزان اين دبيرستان هر كدام داراي يك رايانه همراه شده اند و قرار است در سال آينده 360 دستگاه ديگر نيز تحويل گردد. دراين طرح كه والدين دانش آموزان نيز در آن مشاركت عملي داشته اند، موظف گرديده اند كه ماهيانه مبلغ 33 يورو بهاي اين كامپيوترها را به طوراقساط در چهار سال پرداخت نمايند. خانواده هاي بي بضاعت از پرداخت مبلغ فوقِ معاف هستند و صندوِق كمك هاي اجتماعي مبلغ آن راتأمين خواهد نمود. مدير مدرسه گوترسله ضمن اعلام رضايت فوق العاده خود از اجراي اين طرح ابراز داشت : ما بدون آنكه بخواهيم نام اين حركت راپيشرفت و يا جهش علمي بناميم ، بايد اذعان كنيم كه با اين حركت كيفيت آموزش و تدريس به ميزان محسوسي ارتقاء يافته است .دانش آموزان فعال شده و با مسايل علمي برخورد تحليلي دارند. از سوي ديگر روزنامه زوددويچه در گزارشي پيرامون "كنترل بر اينترنت " نوشت : وزير دادگستري دولت فدرال آلمان به منظور مبارزه باجنايات در اين كشور خواستار كنترل شديد بر شبكه اينترنت شد. وي در كنفرانسي در شهر برلين تحت عنوان "چه كسي بر اينترنت حاكميت دارد؟" اظهار داشت : امروز مشكلاتي مانند انتشار تصاوير شهوت انگيز از كودكان و يا شعارهايي كه كينه ورزي و نفرت را تبليغ مي كند، درشبكه اينترنت اشاعه مي شود كه نمي توان آن را از طريق فراخواندن افراد جامعه به پرهيزكاري با آن مقابله كرد. وزير دادگستري آلمان براي جلوگيري از ارتكاب جرم و جنايت خواستار آن شد كه دولت و بخش اقتصادي با يكديگر همكاري نزديك داشته باشند. وي عنوان داشت : لازم است آنچه كه در جامعه ممنوع است ، در اينترنت هم ممنوع باشد. وي اضافه نمود: به نظر مي رسدمصالح اقتصادي براي بهره برداري از اينترنت فاقد ملاحظات دموكراسي و رعايت حد و مرز مشروعيت ها شده است . در همين حال مسؤول "سازمان كنترل اينترنت در آلمان " موسوم به ICANN اعلام كرد: مشكلات و نابساماني هاي اجتماعي در اينترنت هم منعكس مي شود.بنابراين نبايد اين رسانه را مسؤول آن دانست .


ن : ابوذر فرجی
ت : دوشنبه چهاردهم اسفند ۱۳۹۱
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي