درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 

81 - رشد مطلوب ادمي به چه چيزي بستگي دارد ؟ 55

*الف) كيفيت مراقبتي كه مشمول آن شده                                         ب) ارتباط دو وجدان وجدان معلم ووجدان متعلم

ج ) برنامه ريزي تنها بر حسب معدات                                                  د) تعدد عوامل موثر در تربيت

82 - مبانی تعليم و تربيت را می توان به دو دسته تقسيم کرد:  61                                                                                                                                                                 الف- مبانی دينی و مبانی علمی                                               ب- مبانی تربيتی و مبانی علمی                                                                                                                     * ج- مبانی علمی و مبانی فلسفی                                           د- مبانی اخلاقی و مبانی علمی

83 - شناخت علم تربيت مستلزم آشنايی با کداميک از موارد زير است:  64                                                                                                                                                  الف- شناخت قوانين کلی حيات(زيست شناسی) و شناخت قوانين خاص مربوط به ريخت شناسی(زيست شناسی انسانی)است.                                                                  ب- شناخت شرايط خاص آدمی (فرآيند رشد از نطفه تا وصل به کمال)و شناخت اشکال مختلف حيات آدمی                                                                                               ج- شناخت شرايطی که عمل تربيتی می تواند در مورد موجود زنده اعمال کند.                                                                                                                                              * د- همه مواردصحيح است.

84 -  ابزار اجتماعي شدن ساخت عقلي محض ندارد . كاربرد برخي از انها نظير زبان، خط ، علائم حساب از چه طريق آموخته مي‌شود.ص101
*الف) از طريق تمرين و تكرار                                                                    ب) فقط از طريق حافظه ج) ازطريق حافظه و يادگيري ماشيني                                                     د) فقط از طريق كمك و راهنمايي

85 -  ابزار اجتماعي شدن ساخت عقلي محض ندارد در كليه علوم تا جايي كه از فرمول‌ها ، فهرست‌ها ، علايم و نشانه گذاري استفاده مي‌شود از چه نوع يادگيري استفاده مي شود:ص101
الف) از تمرين و تكرار                      ب) از دست آموز كردن                       *ج) از حافظه و يادگيري ماشيني                        د) از يادگيري نهادي

86 -  بين تربيت آدمي از طريق دست آموز كردن و دست آموز كردن حيوان چه تفاوتي وجود دارد.ص101
الف) هدف دست آموز كردن حيوان تحميل رفتاري است كه با طبيعتش تناسب دارد
ب هدف دست آموز كردن حيوان تحميل رفتاري است كه با طبيعتش تناسبي ندارد و در انسان نيز هدف دست آموز كردن با فطرت آدمي مطابقت ندارد.*ج) هدف دست آموز كردن حيوان تحميل رفتاري است كه با طبيعتش تناسبي ندارد اما انسان هدف دست آموز كردن با فطرت آدمي مطابقت دارد.د) هدف دست آموز كردن آدمي با فطرت آدمي مطابقت دارد.

87 -  عمل تربيتي به اعلا درجه واجد خصوصيات هر عمل اخلاقي است يعني :ص102
الف) عدالت است                      ب) ايثار است                   ج ) احترام است                                 * د ) عدالت، ايثار و در عين حال عدل و ايثار است

88 - احترام به كودك ، يعني چه ؟ص102
*الف) احترام به كودك يعني داشتن حرمت او در مقام كودك فعلي و بزرگسال آينده
ب) احترام به كودك يعني داشتن حرمت او در مقام كودك فعلي ج) احترام به كودك يعني داشتن حرمت او در مقام بزرگسال آينده د ) احترام به كودك يعني داشتن حرمت او و نيز والدين كودك

89-  تربيت قبل از هر چيز مبارزه عليه خودبيني است، زيرا : ص103
الف) خودبيني حياتي موافق حيات معنوي است
*ب) خودبيني طرز تلقي عملي است كه خود را قبله خويش كرده و تنها به كششهاي مربوط طبيعت زيستي و رواني خود اجازه تجلي مي‌دهد.ج) خودبيني انسان را پيوسته به سوي غناي معنوي مي كشاند
د ) خودبيني دهليز زندگي است.

90 - اصالت شخصيت به چه معناست؟ص103
الف) اصالت شخصيت به همان معناي اصالت اجتماعي است ب) اصالت شخصيت يعني براي گرايش به خير ونيكي نيازي به تبعيت از قانون اخلاقي نيست.*ج) اصالت شخصيت تاييد اين مطلب است كه همواره صورتي واحد، ابتدايي و خالص در همه وجدانهاي فعال موجود است.د) اصالت شخصيت يعني با تكيه بر شخصي گرايي نيازي به وجدان فعال نداريم.

  91 - حيات اجتماعي زائيده اين ضرورت است كه:ص105
الف) هر وجداني، جهان را از خود دورسازد ب ) هر وجداني، تابع وجدانهاي در حال سكوت است
ج) همه وجدانها، بايد بدون ارتباط با يكديگرتحقق يابند *د) همه وجدانها بايد به طرزي پايان ناپذير از طريق يكديگرتحقق يابند.92- در شرايط جديد با پيشرفت علوم از فلسفه تعليم و تربيت چه انتظاري مي‌رود؟ص107
الف) به تلاش هاي خود براي تعيين هدفهاي غايي با توجه به شرايط زندگي فردي و اجتماعي انسان ادامه دهد
ب) اعتبار نتايج حاصل ار تحقيقات جديد علمي را با توجه به احتياجات اساسي انسان بررسي كند
ج) يافته‌هاي معتبر علوم مربوط به آدمي را براي افزايش كارآيي آنها تلفيق كند.*د) تمام موارد فوق با هم

93 - تعليم و تربيت بذاته يك مساله فلسفي است و فلاسفه بزرگ از زمان  .................... آن را همواره مطرح كرده اند؟ص108
الف)ارسطو                      * ب) افلاطون                        ج) كانت                 د) بيكن

 94-  وجود فلسفه منوط به روش هاي آن است، انها را نام ببريد؟ص110
الف) روش‌تاريخي، تامل و بازيگري *ب) روش تاريخي ،تامل و بازنگري، روش تحليل منطقي، روش برهان خلف،جدل
ج) روش تحليل منطقي، روش برهان خلف، جدل د) روش تاريخي، تامل و بازنگري، جدل،روش برهان خلف

95 - روش تامل و بازنگري عبارتست از چيست؟ص111
 
الف) عبارتست از تامل در روش تاريخي ب) عبارتست از بررسي نتايج حاصله علوم تربيتي در چار چوب جدل *ج) عبارتست است از اين كه نتايج حاصله علوم تربيتي درچه شرايطي و در كدام چارچوب حاصل شده است د) عبارتست از تامل در روش برهان خلف

96 - روش تحليل منطقي را تعريف كنيد؟ص112
الف) يعني مورد سئوال قرار دادن سلسله براهين و استدلال هاي تربيتي ب) يعني تعريف اصطلاحات، تحليل قواعد و بررسي شيوه استدلال آن ج) يعني آشكار كردن ابهامات و تضادها *د) همه موارد فوق با هم

97 - چه چيز تعليم دادن را از مطلع كردن متمايز مي كند؟ص112
*الف) قصد آموزش ، روش، برنامه، قابل انتقال بودن محتوا                                                            ب) بازگو كردن، تكرار كردن، جلب نظر
ج ) ناميدن، رشد، تكرار كردن                                                                                                     د) روش، برنامه، انباشتن ذهن

98 - محدوديت روش برهان خلف كدام صحيح است؟ص114
الف) محدوديت اين روش در اين است كه متكي بر، القاء كردن است
*ب) محدوديت اين روش در اين است كه متكي بر، توافقي در يك جامعه و يك فرهنگ است
ج) محدوديت اين روش در اين است كه متكي بر، آنچه بايد بيانديشيم است
د) محدوديت اين روش در اين است كه متكي بر، روحيه انتقادي است

99 -  مناسب ترين روش فلسفي در قلمرو هدفهاي تعليم و تربيت ديالكتيك كدام است؟ص115
الف) روش تاريخي                       ب) روش تحليل منطقي                   * ج) روش جدل                   د) روش تامل و بازنگري

100 -  كار فلسفه چيست؟ص115
الف) فلسفه بايد در خصوص حقيقت آدمي اظهار نظر كند
ب) فلسفه بايد در خصوص غايت هستي اظهار نظر كند
ج) فلسفه بايد در خصوص شرايط تحول در مسير حركت استكماليش از مبداء به مقصد اظهار نظر كند
*د) همه موارد فوق

101 - در سطح موسسات آموزشي كه در ولقع محل تلاقي انديشه و عمل است:ص117
الف)فعاليت‌ها به نقاط پاياني فعاليت‌هاي روزمره و فعاليتها به برنامه عملي كوتاه مدت براي نيل به هدف ها تبديل شود.*ب) هدفهاي به نقاط پاياني فعاليت‌هاي روزمره و هدفها به برنامه عملي كوتاه مدت براي نيل به هدف ها تبديل شود.ج) هدفها و فعاليتها به نقاط پاياني فعاليت‌هاي روزمره و فعاليتها روزمره تبديل مي‌شود.د) هدفها و فعاليت ها هر دو به برنامه عملي كوتاه مدت براي نيل به هدف تبديل مي‌شود

102 - يونسكو مقدمات وشرايط همبستگي جهاني را چه مي داند؟ص119
الف)توافق درباره نظام ارزشي واحد ب) بررسي ملازمات اين ارزش‌ها از قبل ارزش عدالت ، تساوي، آزادي، همبستگي و جز آنها *ج) موارد الف و ب با هم د) گزينش سرنوشتي كه بايد بدون احساس مسئوليت مشترك نسبت به آينده انسان تحقق پذيرد

103 -  به نسبتي كه از سطح ......................به سوي ................................پيش برويم از درجه كليت و ميزان ابهام هدفها كاسته مي‌شود؟ص121
الف) هدفهاي كلي- هدفهاي غايي                                                                              * ب ) هدفهاي غايي هدفهاي كلي ج) برنامه‌ريزي درسي- برنامه ريزي آموزشي                                                                 د) برنامه‌ريزي آموزشي- برنامه‌ريزي درسي

104 - كدام گزينه درمورد اهداف كلي غلط است؟ص121
الف) اهداف كلي به منزله منازلي است كه گذشتن از آنها شرط لارم وصول مقصد نهايي است
ب) براي رسيدن به هر يك از اين منازل بايد برنامه‌ريزي كرد
ج) اهداف كلي مبناي سياستهاي آموزشي و گام نخست در فعاليت‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي آموزشي است
*د) براي رسيدن به اهداف كلي برنامه‌ريزي وصول اهداف درسي باشد

105 - وقتي فلاسفه و دولتمردان مثلا اعلام مي كنند ميخواهند يك دموكراسي واقعي يا مدينه فاضله بنياد بگذارند. اين قبيل مقاصد عاليه را چه مي‌نامند؟ص122
*الف) هدفهاي غايي                                  ب) هدفهاي صوري                                   ج ) هدفهاي جزيي                                    د) هدفهاي رفتاري

106 - كدام گزينه در مورد اهداف غايي صحيح است؟ص123

الف) هدفهاي غايي از سنتهاي اجتماعي، مايه مي گيرد ب) هدفهاي غايي نمي‌توانند محصول تصورات انتزاعي ذهن فيلسوف باشند ج) غايات تربيت، به آساني نزد جوامع مختلف مقبول واقع مي شود *د) تما موارد فوق

107 - نظام تعليم و تربيت به تمامي در خدمت تحقق چه اهدافي است ؟ص124
الف) هدفهاي كلي                                            ب) هدفهاي جزيي                                      * ج)هدفهاي غايي                                     د) هدفهاي رفتاري

108 - غايت خود بر چند قسم اند؟ص125
الف)غايات ابزاري و كوتاه مدت                       ب) غايات ضمني و بلند مدت                         *ج) موارد الف و ب                           د) غايات عاليه

109 - هدف كانت و پيروان مكتب اخلاقي وي تربيت شخصيتي است كه :ص126
الف) متمايل به ارزش باشد                                                                                    ب)در شرايط مختلف منطبق با هدف باشد
*ج) در عمل و رفتار خود قانونگذار خود باشد                                                      د) بسوي كمال متافيزيكي گرايش داشته باشد
110 - اين اظهار نظركه به منظور افزايش پيشرفت مادي ملت بايدمدارس فني تاسيس شود مبين چه نوع هدفي است؟ص126
الف) هدف غايي                           ب) هدف جزيي                         ج) هدف رفتاري                        * د) هدف كلي

111 - تحقق هدف كلي تعميم تعليمات ابتدايي مستلزم پيش گرفتن چه سياستهايي است؟ص128
*الف) افزايش ظرفيت پذيرش نظام آموزشي و بهبود نظام آموزش و يادگيري در مدارس
ب) افزايش احتمال دسترسي افراد لازم التعليم به تعليم و تربيت
ج) كاهش ميزان اتلاف تحصيلي در مدارس
د) موارد الف، ب، ج با هم

112 -  نيل به اهداف كلي از چه طريق امكان پذير است ؟ص129
*الف)از طريق وساطت هدفهاي آموزشي و با دستيازي مربيان و معلمان                           ب) از طريق وساطت هدفهاي جزيي و با دستيازي مربيان و معلمان ج) از طريق وساطت هدفهاي آموزشي و با كمك دانش‌آموزان                                           د) از طريق وساطت هدفهاي جزيي و با دستيازي مربيان و معلمان

113 - امكان تربيت آدمي درگرو .................... است كه آشنايي و رعايت آنها موفقيت مربي را تضمين مي‌كند و از احتمال شكست وي مي‌‌كاهد.
*الف) اصول شناخته شده                         ب) روش‌هاي ابتكاري                        ج) حسن نيت مربي                        د) موارد ب و ج
114 - تعريف « علم تربيت» هم مانند تعريف خود « تربيت» دشوار است. زيرا هنوز :  55
الف) درباره موضوع ، محتوا و روش آن اتفاق نظر وجود ندارد                                                                 ب) علم بودن ان مورد ترديد است
ج) درباره موضوع ان اتفاق نظر است ولي درمورد محتوا و روش ان اتفاق نظر وجود ندارد                     *د) موارد الف و ب
115 - اين سخن از كيست ؟ « آرزو دارم كه شخص بصيري رساله‌اي در فن مشاهده اطفال براي ما بنويسد. شناختن اين فن حائز اهميت است، پدران و معلمان هنوز از جزئيات آن بي خبرند.؟ 56
*الف) روسو                                          ب) پستالوزي                                       ج) كانت                                           د) هربارت
116- كدام متفكر قرن هيجدهم به تعليم و تربيت تجربي دلبسته بود تا تعليم و تربيت آزمايشي و علمي ؟ 56
الف) روسو                                      ب) پستالوزي                                             *ج) كانت                                       د ) هربارت
117 - اين سخن از كيست : « تعليم و تربيت هنري است كه فقط با جمع شدن نتيجه تجارب چند نسل كامل تواند شد »  .56
الف) روسو                                         ب) پستالوزي                                         *ج) كانت                                      د ) هربارت
118 -  پداگوژي ازريشه يوناني به چه معناست ؟ 57
الف) وظيفه برده اي بوده كه اداره و هدايت اطفال را به عهده داشته است                                ب) اهليت مربي براي محافظت كودك است
ج) پداكوژي عمل كسي است كه كودكان را اداره مي‌كند                                                          *د ) موارد ب و ج
119 - كتاب « علم تربيت » كه در باره « متدلوژي آموزش » نوشته شده بود ، از كيست ؟ 57
الف) امانوئل كانت                                 ب ) لوسين سل لوريه                                    *ج) آلكساندر بن                               د) آندره لالند
120 -  چه كسي در سال 1910 « طرح كلي علم پداگوژيك» را زير عنوان پر معناي « واقعيات و وقوانين تربيت» منشر كرد؟ 57
الف) امانوئل كانت                                      *ب) لوسين سل لوريه                                              ج ) آلكساندر بن                                           د) آندره لالند



:: موضوعات مرتبط: بانک سوالات
ن : ابوذر فرجی
ت : سه شنبه هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۲
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي