درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 

تکنولوژی به عنوان یک ابزار در آموزش و پرورش را می­توان در چهار مرحله ملاحظه نمود:

الف) به عنوان یک ابزار تولید آموزشی

ب) به عنوان وسیله­ای برای ذخیره­سازی

ج) به عنوان وسیله­ای برای انتقال مطالب آموزشی

د) به عنوان وسیله­ای برای دسترسی به منابع آموزشی.

این چهار مرحله یک نظام در استفاده از تکنولوژی به عنوان یک ابزار می­سازد. ممکن است ابزارهای تکنولوژیکی مختلف در هر مرحله وجود داشته باشد. در هر مرحله نقش معلم، دانش­آموز و ابزار خودش را به صراحت باید برای جلوگیری از مصرف بیش از حد از تکنولوژی مشخص گردد. به عنوان مثال ممکن است یک معلم از هدفون و دوربین دیجیتال یادگیری برای ضبط یک منبع صوتی استفاده کند. بعد معلم این صدا را روی کامپیوتر خود دانلود کند و آن را به عنوان یک فایل صوتی ذخیره کند. این فایل صوتی ممکن است در پاورپوینت گنجانیده شده و در اسلاید مشترک ذخیره گردد و یا ممکن است به عنوان یک مخزن صدای آموزشی برخط باز ذخیره گردد. برای دسترسی دانش­آموزان به این ضبط، آنها ممکن است آن را روی یک آیپد، تلفن، یواس­بی دانلود کنند، به آن به عنوان پادکست گوش دهند و یا به آن از مخازن منابع یادگیری باز دسترسی پیدا کنند، از کامپیوتر خود نیز با هدفون برای گوش دادن به صدا استفاده می­کند تا قادر گردد چیزی را یاد بگیرد. در هر یک از این چهار مرحله یک ابزار تکنولوژیکی مورد نیاز وجود دارد که به معنی خبرگی در استفاده از این ابزار است که باید بهترین نتیجه ممکن را از آن دریافت کند. در غیر این صورت تکنولوژی به عنوان یک ابزار می­تواند مانع یادگیری باشد البته اگر برنامه و طرح لازم برای استفاده از آن وجود نداشته باشد.

منبع: لمبرت لاپ (۲۰۱۱)، هندبوک تکنولوژی تعلیم و تربیت. ترجمه: حسین زنگنه و هانیه مستور، تهران: آییژ


:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی آموزشی
ن : ابوذر فرجی
ت : دوشنبه ششم آبان ۱۳۹۲
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي