با وقوع انقلاب اطلاعاتی در دهه 70 میلادی و ورود جهان به عصر پسا مدرن
و ظهور تکنولوژیهای نوین ارتباطی، جهان به سمت فشرده شدن و کوچک شدن یا به عبارتی
حذف مکان و زمان پیش رفت .اوج این پدیده را می توان در ظهور رسانه ای به نام
اینترنت دید.
این رسانه که در واقع حاصل جمع تمامی رسانه های قبل از
خود اعم از مکتوب، دیداری و شنیداری بود، کمک زیادی به
حذف مرزهای ملی و جهانی شدن کرد. این تکنولوژی مدرن تمامی نهادهای سنتی
و عرصه های مختلف، از جمله خانواده، سیاست و آموزش و پزشکی رادچار
دگرگونیهای بنیادی نمود.یکی از نهادهایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت نهاد آموزش
بود. تلقی سنتی از آموزش به معنای وجود یک فضای فیزیکی-آموزشی(کلاس، معلم،دانش
آموز) و یک زمان مشخص تغییر کرد و عرصه ای جدید به نام یادگیری الکترونیکی شکل
گرفت.
در این نوشتار، به اختصار به تاریخچه یادگیری
الکترونیکی می پردازم.
در اکتبر سال 1999 ، در سمینار سیستم
CBT در لس آنجلس ، یک کلمه عجیب و جدید برای اولین
بار در محیط های حرفه ای مورد استفاده قرار گرفت و آن چیزی نبود جز: آموزش
الکترونیکی.
به دنبال مطرح شدن این اصطلاح، اصطلاحات دیگری مانند
یادگیری آنلاین و یادگیری مجازی شکل گرفت. این واژه راه را برای
یادگیری از طریق اینترنت و یا سایر رسانه های الکترونیکی (اینترانت ، اکسترانت ،
تلویزیون ، سی دی رام و غیره) هموار نمود و از این طریق آموزش و
یادگیری مستقل از زمان و مکان برای همیشه شکل گرفت، چنانکه بیلینگ و
مورساند(1988) توسعه یادگیری الکترونیکی را چهارمین انقلاب آموزشی
خواندند.
چهار انقلاب آموزشی عبارتند از :
1. اختراع خواندن و
نوشتن
2. ظهور حرفه ای به
نام معلم و دانشجو
3. توسعه تکنولوژی چاپ ( قابلیت
پرینت)
4. توسعه فناوری های
الکترونیکی.

اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق به تاریخچه یادگیری
الکترونیکی داشته باشیم باید به اثر و قطعه ای تاریخی اشاره کنیم که رومی بوده و
مربوط به
200 سال قبل از میلاد است.
همانطور که
در تصویر بالا قابل ملاحظه
است، قطعه رومی تصویری از یک
مدرسه را نشان می دهد که معلم در وسط، و دو دانش آموز در اطراف وی قرار گرفته اند.
دانش آموز سمت راست در حال خواندن متنی برروی یک پوست است وپشت سراو
دانش آموزی است که بسته ای در دست دارد که این بسته شامل چند تکه سنگ است که بر روی
آنها مطالبی نوشته شده است.این بسته، در واقع همان اسلاید امروزی است. البته دکتر
مارسل در کتاب خود( خیزش غیر قابل توقف ماشین آموزش)، تخته سنگ
نوشته ها را معادل لپ تاپ مدرن می داند. مورش به هر حال تکنیک نوشتن تخته سنگ
تا حدود سال1950 در مدارس اروپا مورد استفاده قرار می
گرفت.
اولین آموزش از راه
دور
آقای
ایزاک پیتمن(1840)در بریتانیا معلم یک مدرسه خصوصی شد تا در آنجا مهارت تند نویسی را
تدریس کند. او تصمیم گرفت تا را از راه دور و ارسال تکالیف به دانش
آموزان خود از طریق پست، دوره تدریسش را شروع کند و البته دانش
آموزان هم موظف به ارسال تکالیف درسی به او بودند. این اولین آموزش ازرا دور بوده
است که در تاریخ این رشته به ثبت رسیده
است.
اولین ماشین
یادگیری
در اوایل دهه 1920 ،
سیدنی پرسی ، استاد روان شناسی آموزشی در
دانشگاه ایالتی اوهایو اولین ماشین آموزشی را ایجاد کرد این ماشین بیشتر شبیه
دستگاه تایپ بود و دارای پنجره یا به عبارتی نوعی مانیتور بود که بر
روی صفحه مانیتور یک سوال و چهار پاسخ نشان داه می شد که بعد از فشار دادن کلید
پاسخ صحیح توسط استفاده کننده سوال بعدی بر روی صفحه ظاهر می شد و
بعد از اتمام سوالات، استفاده کننده می توانست نتیجه کار خود را بر روی صفحه ببیند.
این روش، بعدها و البته امروزه کمک زیادی به معلمان و به تسهیل فرآیندهای ارزیابی و
بهبود کیفیت سوالات و آزمون، وهمچنین نظرسنجی ها می
کند.
:: موضوعات مرتبط:
تحقيق و پژوهش (مقاله)