طبقه بندي ارائه شده از سيستم ها در قالب نسل هاي مختلف به ما كمك مي
كند تا اجزاء تشكيل دهنده سيستم را در يك فاصله زماني مشخص بهتر شناخته و تشريح
نماييم.
- نسل اول
مهم ترين تكنولوژي كه در اين نسل به كار مي رفت، كتاب هاي درسي و جزوه
هاي راهنماي مربوط به هر دوره بود. البته اينگونه مواد چاپي تنها به متون و كتاب
هاي مرجع ختم نمي شوند بلكه اين مواد به طور دقيقي طراحي شده و به نحو هدفمندي توسط
گروهي از متخصصان زبده و ماهر توليد مي گردند. كه اين گروه شامل:
· طراح آموزشي آشنا با نظريه هاي يادگيري رفتاري
· متخصصان موضوع درسي
· هنرمندان گرافيك ماهر
· ويرايشگر زبده
· مدير پروژه براي اداره نمودن بودجه و مديريت زمان
يكي از مهم ترين خصوصيت هاي تكنولوژي نسل اول، به حد اكثر رساندن آزادي
و استقلال دانشجويان است . به نحوي كه به نظام هاي «مطالعه مستقل» معروف است.
- نسل دوم
نسل دوم در دوره اي شكل گرفت كه تكنولوژي هاي جديدتر جمعي رسانه هاي
راديو و تلويزيون بوجود آمده و نظريه يادگيري شناختي با استقبال روز افزوني مواجه
شده بود. پيشرفت هاي بوجود آمده در نظريه يادگيري شناختي باعث شد تا سازمان دهنده
هاي پيشرفته1 ايفاي نقش ها2 تصاوير خلاصه3 و
همتايان شبه سازي شده4 كاربران را به دنياي رسانه اي پيچيده اي
بكشانند. به هر حال تعامل مستقيم ميان اساتيد و دانشجويان اين نسل محدود به
تكنولوژي بود كه غالبا در نسل اول (تلفن و نامه) نيز مورد استفاه قرار گرفته
بودند.
- نسل سوم
نسل سوم از مزيتي همچون امكان بر قراري تعاملات انساني همزمان و غير
همزمان كه به وسيله مجموعه اي از تكنولوژي هاي ارتباطات از راه دور – بويژه همايش
هاي صوتي، تصويري و رايانه اي – فراهم شده است، برخوردار مي باشد. نظريه يادگيري
ساختن گرايانه نسل سوم، نظام هاي آموزش از راه دور را با هدف خلق فرصت هايي براي
دانشجويان در جهت ايجاد و بازسازي دانش، چه به عنوان افرادي مستقل و چه به عنوان
اعضاي گروه هاي يادگيري مورد پذيرش قرار داده است.
- نسل چهارم
اين نسل توانسته است سه ويژگي عمده و اوليه شبكه يعني: بازيابي حجم
گسترده اي از اطلاعات محتوايي، ظرفيت تعاملي ارتباطات مبتني بر رايانه و قدرت
پردازشگر هاي محلي را با هم تلفيق كند.
- نسل پنجم
به طور خلاصه، نسل پنجم توانسته است «هوش مصنوعي1» را به
توانايي هاي شبكه اضافه نمايد ويا آنگونه كه «برنوزلي»، طراح اصلي شبكه، ميگويد
نوعي اشتراك معنايي را بوجود آورده كه «عوامل خودكار» انساني و غير انساني را قادر
خواهد نمود تا به جستجو و فرآوري اطلاعات در شبكه بپردازند. با مروري بر «نسل هاي
آموزش از راه دور» در مي يابيم كه نوع، ميزان و يكپارچگي انواع و اشكال تعامل، عنصر
اساسي و تعيين كننده هر نسل است(دي.آر. گريسون و تري آندرسون ترجمه زارعي زوارعي و
صفايي موحد).
:: موضوعات مرتبط:
تحقيق و پژوهش (مقاله)