درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
 

66- در تصحيح و نمره گذاري پاسخهاي تشريحي از چه روشي بايد استفاده کرد؟

الف ) کلي- درجه بندي

ب) تحليلي- امتياز بندي

*ج) درجه بندي- تحليلي

د) 5 امتياز

67- در کدام روش تصحيح سؤالات تشريحي پاسخ نمونه به صورت يک معيار به کار مي رود و براساس اين معيار پاسخ هر فرد را مي خوانند و برداشت کلي از آن را        به يک نمره تبديل مي کنند؟

الف ) امتياز بندي

*ب) درجه بندي

ج) بارم بندي

د) تحليلي

68- روش کلي نمره گذاري سؤالات تشريحي در مقايسه با روش تحليلي ...

الف )مشکل تر است

ب) کندتر است

*ج) سريعتر است

د) دليل توجيهي روشني براي نمرات مي دهد

69- کدام يک از آزمونهاي زير را حتماً بايد با روش تحليلي تصريح کرد؟

الف ) گسترده پاسخ

ب) کوته پاسخ

ج) شفاهي

*د) محدود پاسخ

70- پرسش شفاهي را در چه زمينه اي نمي توان استفاده کرد؟

الف ) تشويق افراد به يادگيري

ب) ارزشيابي غيررسمي از يادگيري

ج) دادن بازخورد به افراد

*د) نمره گذاري ميزان يادگيري

71- عيب آزمونهاي شفاهي چيست؟

الف ) دادن پاسخ آزاد را ممکن نمي کند

ب) توانايي توليد پاسخها را نمي سنجد

*ج) دقت ارزشيابي پاسخها کم است

د) توانايي سازماندهي مطالب را نمي سنجد

فصل چهارم :

72- سؤال يک کيلومتر چند متر است؟ چه نوع سؤالي است؟

*الف ) کوته پاسخ نوع پرسشي 

ب) کوته پاسخ نوع تکميلي

ج) کوته پاسخ نوع اصلاحي

د) کوته پاسخ نوع تداتي

 73- آزمونهاي کوته پاسخ براي اندازه گيري کدام يک از سطوح هدفهاي شناختي مفيد هستند؟

الف ) فهميدن

ب) درون يابي

ج) برون يابي

*د) دانش

 74- چه زماني بهتر است از دانش آموزان بخواهيم تا جواب سؤال را خود تهيه کنند ( نه اينکه انتخاب کنند)؟

*الف ) سنجش دانش اصطلاحات فني

ب) سنجش واقعيتهاي مشخص

ج) سنجش دانش روالها

د) سنجش دانش ملاکها

 75- آزمونهاي کوته پاسخ در مقايسه با آزمونهاي عيني داراي چه مزيتي هستند؟

الف ) سادگي تهيه

ب) سرعت تصحيح جوابها

ج) زيادي تعداد آنها در هر جلسه امتحان

*د) کاهش تقلب

 76- در تهيه سؤالات آزمونهاي کوته پاسخ چه قاعده اي را بايد رعايت کرد؟

الف ) به يادگيرندگان واحد مقياس خاصي را معرفي نکنيد

ب) تعداد زيادي جاي خالي منظور کنيد

ج) جاي خالي را در قسمت وسط سؤال قرار دهيد

*د) به جاي سؤالهاي تکميلي ، از پرسشي استفاده کنيد

 77- امتياز مهم آزمونهاي مسائل عددي بر کوته پاسخ چيست؟

*الف ) در موقعيتهاي تازه بکار مي روند

ب) توانايي تحليل را مي سنجند

ج) در موقعيتهاي قبلي کاربرد دارد

د) توانايي دانش روالهاي را مي سنجند

فصل پنجم :

78- انواع آزمونهاي عيني کدام است؟

الف ) چند گزينه اي- کوته پاسخ- خوشه اي

ب) صحيح- غلط- اصلاحي- خوشه اي

*ج) چند گزينه اي- صحيح غلط- جورکردني

د) چند گزينه اي ، جورکردني- خوشه اي

79- کدام نوع سؤالها صحيح- غلط علاوه بر تشخيص ، يادآوري يا بازخواني را هم نياز دارد؟

الف ) صحيح- غلط

ب) بله- نه

*ج) اصلاحي

د) خوشه اي

80- اين جمله که «ساختن يک آزمون پاياتر احتمالاً روايي آنرا کمتر مي سازد» چه نوع سؤال صحيح- غلط است ؟

الف ) تعميمي

ب) مقايسه اي

ج) پيش بيني

*د) رابطه اي

81- در تهيه سؤالات صحيح- غلط چه قاعده اي را بايد رعايت کرد؟

الف ) از کلماتي مثل غالباً، هرگز استفاده کنيد

ب) طول سؤالات صحيح و غلط هم اندازه نباشند

ج) تعداد سؤالات صحيح و غلط يک اندازه باشند

*د) تعداد سؤالات صحيح و غلط تقريباً به يک اندازه باشند

82- ضعف نمونه گيري از محتوا در کدام نوع از سؤالات صحيح- غلط کمتر است؟

*الف ) خوشه اي

ب) اصلاحي

ج) بله- نه

د) صحيح- غلط

83- هنگامي که شکل مغز را که در آن قسمتهاي مختلف شماره گذاري شده به دانش آموزان نشان مي دهيم و از آنها مي خواهيم تا نام قسمتهاي مختلف مغز را با          شماره هاي داخل شکل ارتباط دهند «چه شکلي از آزمون مطرح مي شود؟

*الف ) جور کردني

ب) رده بندي

ج) خوشه گيري

د) دسته بندی 

84- سؤالهاي جورکردني رده بندي با سؤالهاي جورکردني ديگر چه تفاوت مهمي دارند؟

الف ) زمان کمتري براي پاسخ نياز دارند

ب) تصحيح آنها بسرعت صورت مي گيرد

*ج) يک پاسخ را مي توان بيش از يک بار بکار برد

د) تعداد پاسخها بيشتر از پرسشهاست

85- براي تهيه سؤالات جورکردني رعايت کدام قاعده زير توصيه شده است؟

الف ) پرسشها و پاسخها نامتجانس باشند

ب) پرسشها و پاسخها را با شماره مشخص کنيد

*ج) طول پاسخها کوتاهتر از پرسشها باشد

د) تعداد پرسشها با تعداد پاسخها برابر باشند

فصل ششم :

86- نقش گزينه هاي انحرافي در آزمونهاي چند گزينه اي چيست؟

الف ) منحرف کردن افرادي که پاسخ درست را مي دانند

*ب) منحرف کردن افرادي که پاسخ درست را نمي دانند

ج) کم کردن مکان حدس

د) منحرف کردن افراد از اهداف آموزشي

 87- کدام يک از آزمونهاي زير از ساير آزمونهاي انعطاف پذيرترند و منبع بسيار مناسبي براي تشخيص مشکلات دانش آموزان هستند؟

الف ) صحيح- غلط

ب) جورکردني

ج) تشريحي

*د) چند گزينه اي

 88- عيب آزمونهاي چند گزينه اي نسبت به ساير آزمونهاي عيني چيست؟

الف ) انعطاف پذيري کم

ب) اندازه گيري تعداد کمي از اهداف آموزش

ج) امکان حدس کورکورانه در آنها زياد است

*د) دانش آموزان قوي را بيشتر دچار اشکال مي کنند

 89- براي تهيه سؤالات چند گزينه اي کدام يک از قواعد زير توصيه شده است؟

الف ) گزينه ها نامتجانس باشند

*ب) طول گزينه ها حتي الامکان مختصر گردند

ج) گزينه ها به ترتيب اهميت نوشته شوند

د) گزينه ها از لحاظ طول متفاوت باشند

 90- براي کنترل سطح دشواري سؤالهاي چند گزينه اي، چه روشي مؤثر است ؟

الف ) کوتاه کردن تنه سؤالات

ب) تعويض گزينه هاي طولاني

*ج) متجانس کردن گزينه ها

د) پرسشي کردن سؤالات ناتمام

 91- استفاده از گزينه نمي دانم در چه مواقعي توصيه شده است؟ هنگامي که ...

الف ) نتايج آزمون اهميت چنداني نداشته باشد

*ب) هدف آزمون، تشخيص مشکلات يادگيري دانش آموزان باشد

ج) پيدا کردن گزينه انحرافي مناسبتر مشکل باشد

د) مقايسه افراد يا يکديگر مورد نظر باشد

فصل هفتم :

92- اگر آزموني متشکل از چهار نوع سؤال چند گزينه اي ، صحيح ، غلط ، کوته پاسخ و محدود پاسخ باشد، کدام نوع سؤالات بهتر است که در ابتداي آزمون قرار گيرد؟

*الف ) صحيح- غلط

ب) کوته پاسخ

ج) محدود پاسخ

د) چند گزينه اي

 93- ترتيب قرار دادن پرسشها به دنبال يکديگر با توجه به کدام شاخص است؟

الف ) واريانس

ب) انحراف معيار

ج) ضريب تميز

*د) ضريب دشواري

 94- کدام يک از موارد زير در مورد نحوه قرارگرفتن سؤال و گزينه ها درست است؟

الف ) سؤالاتي که نمودار دارند بايد آنرا در پايين سؤال قرار داد

ب) تمام مطالب مربوط به سؤال بايد در گزينه ها هم قرار داده شود

ج) جاي گزينه درست به طور نظامدار انتخاب شود

*د) تمام مطالب مربوط به سؤال در تنه سؤال قرار داده شود

 95- در يک آزمون چهار گزينه اي 50 سؤالي ، دانش آموزي به 40 سؤال پاسخ درست و به 6 سؤال پاسخ غلط داده و بقيه را بدون جواب گذاشته است. نمره اصلاح     شده وي با کسر نمره منفي چقدر است؟

الف ) 30

*ب) 38

ج) 34

د) 40

 96- اگر تعداد افرادي که در آزمون شرکت کرده اند 38 نفر باشد چند برگه را به عنوان گروه قوي و چند برگه را به عنوان گروه ضعيف بايد در نظرگرفت؟

الف ) 19 -19

*ب) 10-10

ج) 15 -15

د) 27% را جدا مي کنيم

 97- در شرايطي که تعداد کل آزمون شنودگان بيش از 40 نفر است بهترين رقم براي گروه بالا و پايين چند است؟

الف ) 25 % کل برگه ها

ب )50 % کل برگه ها

*ج) 27 % کل برگه ها

د) 54 % کل برگه ها

 98- با استفاده از اطلاعات موجود در جدول زير به سؤالات بعدي پاسخ دهيد:

گروه

الف

ب

ج

د

هـ

گروه بالا

1

2

3

0

4

گروه پايين

1

6

1

0

2

     ضريب دشواري سؤال فوق چقدر است ؟

*الف ) 30 %

ب) 20 %

ج) 10 %

د) 40 %

99- ضريب تميز سؤال فوق چقدر است ؟

الف ) 1/0

*ب ) 2/0

ج) 3/0

د ) 4/0

 100- بهترين گزينه انحرافي سؤال فوق کدام است؟

الف ) گزينه الف

*ب) گزينه ب

ج) گزينه ج

د) گزينه د

101- بدترين گزينه انحرافي سؤال فوق کدام است؟

الف ) گزينه الف

ب) گزينه ب

*ج) گزينه ج

د) گزينه د



:: موضوعات مرتبط: بانک سوالات
ن : ابوذر فرجی
ت : دوشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۱
 
موضوعات
آرشیو مطالب
امكانات جانبي