سلام. دوستان، دانشجویان و علاقه مندان محترمی که از این وبلاگ دیدن می کنید این وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف تکنولوژی آموزشی راه اندازی شده است. من امیدوارم با همفکری و مبادله اطلاعات به روز و اندیشه های مختلف در این عرصه بتوانیم هرچند گامی کوچک در جهت توسعه آموزش و یادگیری به روش علمی برداشته باشیم. ارائه نظرات و دیدگاههای شما در قسمت نظرات وبلاگ قطعا می تواند راهنمای خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب در وبلاگ باشد. منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.
شعار « یاد بگیریم و یاد بدهیم » let's learn and teach others
کانال تلگرامی:
https://telegram.me/technology90
تکنولوژیست های آموزشی مهندسان آموزش و پزشکان یادگیری هستند. آنان به طراحی بنای آموزش و درمان مشکلات یادگیری می پردازند
مؤلف: سید حشمتالله مرتضویزاده مشخصات نشر : تهران: عابد، 1387. چاپ ششم/ویرایش سوم
در فرآیند آموزش و پرورش، روش تدریس از اهمیت و موقعیت خاص برخوردار است. ممکن است در تدوین سایر عناصر آموزش از قبیل هدف و محتوا به طرز مطلوب عمل کنیم ولی به دلیل کمتوجهی به عنصر «روش» نتایج مورد انتظار را در فرآیند تعلیم و تربیت بهدست نیاوریم. بنابراین در انتخاب و سازمان دهی روشهای تدریس باید حساسیت لازم را داشته باشیم. زیرا تدریس فعالیتی هدفمند، تخصصی و یک عمل پیچیده انسانی است که نمی توان با آزمایش و خطا آن را انجام داد بنابراین برای اجرای این عمل پیچیده به روش های مناسبی نیاز است. در این راستاکتابهای زیادی دراین زمینه تألیف و ترجمه شده است که هر کدام مطالب ارزشمندی در اختیار معلمان و دانشجویان قرار میدهد؛ ولی بیشتر، جنبه نظری دارند. لذا مؤلف پس از مطالعه و تحقیق مستمر و تدریس در دانشگاههای مختلف اقدام به تهیه مطالبی نموده است که جنبه کاربردی دارند. در واقع سعی شده است تا به صورت عملی و با ارائه مثال های متعدد و طرح درس سالانه و روزانه و همچنین نمونه سناریوی آموزشی یادگیری اصول، روش ها و راهبردهای تدریس را آسان کند. این کتاب بر اساس سرفصل های شورای انقلاب فرهنگی برای دروس «اصول و روش های تدریس» و " راهبردهای تدریس" به عنوان دروس اصلی رشته علوم تربیتی و دوره های ضمن خدمت دانشگاه فرهنگیان تألیف شده است. این اثر راهنمای عملی مناسبی برای دانشجویان، معلمان و محققان علاقه مند به مطالعه و یادگیری روش ها و الگوهای تدریس می باشد. مشتمل بر نه فصل است:
فهرست فصل اول : تدریس و عوامل مؤثر بر آن فصل دوم : هدف های آموزشی فصل سوم: طرح درس فصل چهارم: ارتباط در کلاس درس فصل پنجم: روش های تدریس فصل ششم : الگوهای تدریس فصل هفتم: مدیریت کلاس درس فصل هشتم: ارزشیابی فصل نهم: الگوها و قالب های طح درس