سلام. دوستان، دانشجویان و علاقه مندان محترمی که از این وبلاگ دیدن می کنید این وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف تکنولوژی آموزشی راه اندازی شده است. من امیدوارم با همفکری و مبادله اطلاعات به روز و اندیشه های مختلف در این عرصه بتوانیم هرچند گامی کوچک در جهت توسعه آموزش و یادگیری به روش علمی برداشته باشیم. ارائه نظرات و دیدگاههای شما در قسمت نظرات وبلاگ قطعا می تواند راهنمای خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب در وبلاگ باشد. منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.
شعار « یاد بگیریم و یاد بدهیم » let's learn and teach others
کانال تلگرامی:
https://telegram.me/technology90
تکنولوژیست های آموزشی مهندسان آموزش و پزشکان یادگیری هستند. آنان به طراحی بنای آموزش و درمان مشکلات یادگیری می پردازند
برای چندرسانه ایها (مالتی
مدیا) می توان معانی مختلفی در نظر گرفت. چند رسانه ای ها در یک محیط کامپیوتری به
معنای ترکیبی بیش از دو رسانه است . می تواند به معنی ارائه اطلاعات به وسیله اجزا
مختلفی از مدیا (رسانه) که بر روی کامپیوتر قابل ارائه و ویرایش باشند باشد. این
مدیا ها شامل نرم افزارهای گرافیک ، صدا، ویدئو، انیمیشن و قطعات سخت افزاری
کامپیوتر مثل سی دی، اسکنر و دوربین ها می باشد. مالتی مدیا یک ابزار موثر جهت بیان
ایده ها و نمایش دادن اطلاعات شما به صورت جذاب می باشد. چون مالتی مدیا از
ابزارهایی چون متن، تصویر، صدا، اجزای متحرک بهره می برد، همه افراد در همه سنین به
راحتی جذب آن می شوند. گزارش چند رسانه ای با ترکيبی از نوشته، عکس، بريده های
ويدئو، تکه های صدا، طرح های گرافیک... توليد می شود. ,برقراری رابطه ای دوسويه
ميان گزارشگر و خواننده یکی از امکانات مهم اين نوع گزارش است.ودرتجارت نمایشها ،
آموزش ، دادوستد(در بازار فروش)،آگهی،پایگاه داده ها،کاتالوگها وارتباطات شبکه ای
از کاربرد های تجاری چند رسانه ای است .
مایر(2001) در کتاب یادگیری چندرسانه ای خود،
ابتدا چندرسانه ها را اینگونه تعریف می کند:« من چند رسانه ها را به مثابه ارائه
مطالب با استفاده از کلمات وتصاویر تعریف می کنم ...
هدف: آشنا کردن دانشجویان با اصول کلی تنظیم و طراحی پیام های شنیداری – دیداری و دیداری – شنیداری در آموزش
مقدمه مروری بر فرآیند ارتباط و بررسی مدلهای مختلف ارتباطی طراحی پیام ها در ارتباط با اهداف آموزشی اصول کلی طراحی پیام ها طراحی پیام های دیداری الف: عناصر و طراحی فضا خط شکل فرم سطح ب: اصول طراحی توازن تباین تاکید وحدت هماهنگی جلب و حفظ توجه در تنظیم و طراحی پیامها سادگی و پیچیدگی در طراحی پیام های دیداری کاربرد دوباره کاری یا تکراری در طراحی پیام های دیداری بهره گیری از تزئینات در طراحی پیام های دیداری طراحی پیام های شنیداری پروژه
هدف: آشنا کردن
دانشجویان با اصول تولید مواد آموزشی و کار عملی تولید نرم افزار
الف: نظری اساس طراحی و انتخاب رسانه های آموزشی مروری بر اصول و عناصر طراحی تکنیک های خطاطی رسانه های غیر نورتاب تصاویر آموزشی رسانه های سه بعدی چارتها پوسترها نمودارها (گرافها) نقشه و کره قراینه های تکثیر رسانه های نورتاب اسلاید فیلم استریپ تلق های شفاف ب: عملی پروژه های فردی و گروهی (تولید)
هدف: آشنا کردن دانشجویان با مراکزمواد آموزشی و شیوه اداره آنها، آماده کردن دانشجویان جهت اداره این گونه مراکز
الف: نظری مقدمه مرکز مواد آموزشی به عنوان یک عنصر اساسی آموزشی و یادگیری شیوه خریداری مواد آموزشی
شیوه ثبت مواد آموزشی آشنایی با مراکز تولید مواد آموزشی (تجارتی) شیوه ارائه خدمات: درونی و برونی شیوه تنظیم (رده بندی) مواد آموزشی فهرست نویسی مواد آموزشی بازدید یک مرکز مجهز ب: عملی پروژه ( کارهای عملی از فبیل فهرست نویسی، رده بندی و .... در یک مرکز نمونه
به هر یک از ابعاد زندگی که نگاه کنیم حضور تکنولوژی را می بینیم. انواع رسانه های دیداری و شنیداری، سخت افزارها و نرم افزارها با محتواهای آموزشی جای خود را در نظام آموزشی باز کرده و در کنار مربیان تربیتی قدم بر میدارند.فراگیرانی که در خانه و محیط های خارج از مدرسه با کامپیوتر و انواع چندرسانه ای ها سروکار دارند نمی توانند زمان طولانی تنها به صحبتهای معلم توجه کنند.
تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی در امر یادگیری و آموزش
تکنولوژی آموزشی instruction Technology عبارت است از مجموعه روشها و دستورالعملهایی که با استفاده از یافتههای علمی ، برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی ، اجرا و ارزشیابی در برنامههای آموزشی بکار گرفته میشود.
افراد در زندگی همواره در موقعیت های مختلف یادگیری قرار می گیرند . اگر همه آنچه را که یک فرد آموخته است از او بگیریم همانند نوزادی خواهد شد که به تازگی متولد شده است. یادگیری مفاهیم که نوعی توانایی طبقه بندی است به انسان کمک می کند تا اشیا و پدیدهها را بر اساس خواص مشترک طبقه بندی کند . با این کار شناخت و درک جهان پیرامون آسان تر می شود. استفاده از چندرسانهای های آموزشی به ما کمک می کند بتوانیم مفاهیم را بهتر بیاموزیم . چندرسانهایها که ترکیبی از متن ، تصویر ، انیمیشن ، صدا است با ویژگی تعامل یادگیرنده را در آموزش و یادگیری فعال می سازد.
جهان امروز به سمتی حرکت میکند که اکثر مشاغل به دانش ومهارت های رایانه ای نیاز دارد.روش سنتی که امروزه درمدارس ما استفاده میشود راه مناسبی برای همخوانی با این جریان نمی باشد.
در مدارس هوشمند معلمان براي تدريس مطالب درسي و افزايش ميزان درك دانش آموزان از مطالب ارائه شده و تشويق ايشان به فراگيري دروس از اسلايدهاي آموزشي، نرم افزار هاي آموزشي ، بازي هاي رايانه اي، انيميشن و ديگر محتواي چند رسانه اي در كلاس هاي درس بهره مي برند. در كنار اين سيستم ها معلمان مي توانند از نرم افزارهاي آموزش الكترونيك نيز بهره گيري نمايند و محتواي چند رسانه اي ايجاد شده را بر روي بستر اينترنت براي استفاده دانش آموزان در محيط خارج از مدرسه نيز فراهم كنند. توليد محتواي چند رسانه اي در مدارس به كمك معلمان و دانش آموزان صورت مي پذيرد و در دوره هاي زماني مشخص مرور مي شود و مورد بازبيني قرار مي گيرد. محتواي آموزشي توليد شده در مدارس هوشمند مي تواند از طريق پورتال هاي الكتريكي با مدارس ديگر نيز به اشتراك گذاشته شود ومعلمان مدارس مختلف ، دانش خود را با ديگران به اشتراك بگذارند.
عبارت چندرسانه ای برای افراد مختلف
القا کننده مفاهیم متفاوت است و برای آن تعاریف متعددی ارائه شده است، این واژه
برای بیان ابعاد متعدد فناوری مورد استفاده قرار گرفته و همان طور که از نام آن
برمی آید، از تلفیق و ترکیب چندین رسانه تشکیل شده است، برخی از تعاریف عبارتند
از:
•چندرسانه ای می تواند به ترکیبی از متن، گرافیک، انیمیشن و هر گونه ویدئویی
متحرک از طریق کامپیوتر اطلاق گردد، کامپیوتر نقش مرکزی را در تولید چندرسانه ای
ایفا می نماید.(حسینی غنچه1391)
•چندرسانه ای در رایانه ها ترکیبی از متن، تصاویر، صدا، پویانمایی و تصاویر
ویدئویی است.(لکس،2000، به نقل از رضوی1386)
•به هر روش انتقال اطلاعات با بکارگیری حداقل دو مورد از موارد زیر چندرسانه
ای می گویند: گرافیک، صوت، متن و تعامل(منظور از تعامل معمولاً اجرای هایت کننده
برنامه رایانه ای است) و در حال حاضر رایج ترین شیوه ذخیره اطلاعات چندرسانه ای
شامل این موارد است: کاغذ، اسلاید، ترنس پرنسی(تلق شفاف)، نوار ضبط صوت، نوارر
ویدئو، فیلم و ابزارهای ذخیره دیجیتالی مانند هارد دیسک رایانه، فلاپی، سی دی(لوح
فشرده) و سی دی رام(لوح فشرده یا حافظه ای که فقط قابل خواندن است).
دنياي كنوني دنياي پيشرفت وتغيير است و هروز شاهد ظهور و بروز فناوري
هاي جديد و نو مي باشيم. آموزش و پرورش به عنوان نهادي كه افراد را براي زندگي در
جامعه و تعامل با نو آوري ها آماده مي كند همواره بايد اين تغييرات را بشناسد و از
آنها براي رسيدن به مقاصد خود استفاده كند. چند رسانه اي موضوع جديدي است كه
استفاده از آن در آموزش و پرورش مورد توجه مي باشد و اين مساله داراي مخالفان و
طرفداراني است . عده اي با انتقاد از شيوه هاي قديمي تدريس ، آن را براي كودكان
امروزي مناسب نمي دانند ومعتقدند كه در اين شيوه فراگير به صورت منفعل بار مي آيد.
آنها مي گويند كه كودكان براي زندگي در دنياي كنوني نيازمند محيطي پويا و فعال
هستند و تمامي حواس آنها بايد در جريان يادگيري درگير باشد. عمده ترين دليل مخالفين
استفاده از چند رسانه اي ها در كلاس كاهش قوه خلاقيت فراگيران در هنگام استفاده از
اين فناوري مي باشد.براي ورود به بحث به ارائه تعاريفي چند از چند رسانه اي مي
پردازيم.
استفاده از رسانههای مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و... در کنار
یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانهای گویند، که در مقابل برنامههای صرفاً
متنی به کار میرود. در چنین برنامههایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و
بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانههای تصویری یا صوتی قرار میگیرد.
هفت اصل طراحی چند رسانه ای
1) اصل چند رسانه ای: یادگیری فراگیران از کلمات و تصاویر بهتر از کلمات صرف
است.
امروزه یادگیری، فرآیندی لذت بخش و جذاب شده است. اگر فراگیران با دانش فناوری
آموزش آشنا باشند، هر چه میزان آشنایی با این ابزارها بیشتر باشد رغبت یادگیری در
قالب «مفهوم خود» بروز پیدا می کند.
دنیای چند رسانه ای، دفتر جدید در آموزش
و یادگیری است، با توجه به درگیر کردن حواس های پنج گانه میزان درصد یادگیری در
کاربران افزایش می یابد. در این مقاله با ارئه الگوهای تدریس و چگونگی ساخت دهی یک
چند رسانه ای، کاربرد این الگو را به بحث گذاشته و در پایان با توجه به استراتژی
های یادگیری یک طراحی درس را ارائه می دهیم.
آموزش الکترونیکی چیست؟ e-
learning
در واقع استفاده از ابزار الکترونیکی چون (رایانه) که به کاربر خود
آموزش می دهد اموزش الکترونیکی می گویند که انتقال اطلاعات و محتوا را از طریق چند
رسانه ای در جهت تغییر رفتار کاربر ارائه می دهد.
ابزارهای جدید که در همه الگوهای آموزشی موجود، وجود دارند در آموزش الکترونیکی
بسیار غنی تر و قوی تر است. از این رو به آن چند رسانه ای گویند.
تجارب قبلی مبنای ادراکات، طرز فکرها و شکل گیری رفتارهای ما را تشکیل می دهند.در دنیایی که هر روز پیچیده تر می شود، شاگردان مدرسه نیازمندند که بیشتر و بهتر درباره محیط خود بیاموزند و چون امکان آموختن از طریق تجربه دست اول (منظور از تجربه دست اول، عمل یا برخورد مستقیم دانش آموز با شیء یا پدیده آموختنی است) در همه موارد وجود ندارد، لذا نحوه تدریس این پدیده ها بسیار پیچیده می شود. هدف این است که شاگرد بتواند تا حد امکان پدیده های علمی را توسط تجارب دست اول یا نزدیک به آن تجربه کند.
مقدمه: توسعه در ابعاد اقتصادی -اجتماعی، مستلزم توانمندیهایی است كه زائیده تحولات علمی و تكنولوژیكی بوده و از رقابت تنگاتنگ در عرصه گسترش دانش بشری و نوآوری های تكنولوژیكی نشات می گیرد. امروزه در فرآیند توسعه پایدار، مهمترین عامل در پیشبرد اهداف و باقی ماندن در عرصه رقابت جهانی، استفاده موثر از منابع علمی و تكنولوژی های نوین است. در این میان، نقش تكنولوژی های ارتباطی و سیستم های اطلاع رسانی در سرعت بخشیدن به این روند و كمك به پیشرفت علمی جوامع، انكار ناپذیر است .
eLearning يا همان آموزش الکترونيکي امروزه به يکي موضوعات مهمي تبديل شده است که در دنياي اينترنت و مجازي بسيار به آن اهميت داده مي شود. بسياري از سازمان ها ، مراکز علمي و دانشگاه ها امروزه براي ارائه مطالب جديد به علاقه منداني که توانايي حضور فيزيکي در کلاس هاي درس و يا محل هاي آموزشي را ندارند ، مطالب خود را به صورت آموزش هاي مجازي و به شکل جند رسانه اي براي کاربران در شبکه اينترنت قرار داده اند تا علاقه مندان به علوم مختلف اقدام به يادگيري آن ها بدين شکل نمايند. ساخت تصاوير چند رسانه اي براي آموزش هاي مجازي خود مستلزم استفاده از تکنيک هاي خاصي مي باشد. گذشته از موضوعاتي نظير رعايت اصول خاص ساخت آموزش هاي چند رسانه اي که خود شامل نکات ريز و درشت فراواني مي باشد ، موضوعات فني ساخت اين تصاوير نيز از اهميت بسيار فراواني برخوردار مي باشد.
بی شک هزاره سوم، عصر ارتباطات و یکه تازی رسانههای اجتماعی است. معلمان، در بسیاری از جوامع پیشرفته امروز با ترغیب دانشآموزان به استفاده از رسانههای اجتماعی و ابزارهای مبتنی بر آنها، سعی میکنند تا محیطها و اجتماعات مجازی خاصی را تدارک ببینند که ممکن است در زندگی واقعی وجود نداشته باشد. اما چگونه میتوان از شبکههای اجتماعی در تدریس روزانه و در کلاس درس استفاده نمود؟ در ادامه راهکارهایی را ارائه میکنیم که نحوه استفاده صحیح از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس را به طور کامل شرح میدهند.
هدف این است که شاگرد بتواند تا حد امکان پدیده های علمی را توسط تجارب دست اول یا نزدیک به آن تجربه کند. هر اندازه شاگردان در طول زندگی خود تجارب بیشتری را به دست آورده باشند، بهتر و با موفقیت بیشتری قادر خواهند بود تا ادراکات خود را افزایش دهند.
در زمینه تجربه پیامبر اکرم(ص) می فرماید: التجربه فوق العلم (تجربه بالاتر از دانش است.)
استفاده از رسانههای مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانهای گویند، که در مقابل برنامههای صرفاً متنی به کار میرود. در چنین برنامههایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانههای تصویری یا صوتی قرار میگیرد.
امروزه آموزش از طریق اینترنت در بین جویندگان علم
دانش رشد چشم گیری دارد و با توجه به مزایایی که این نوع آموزش دارد به سرعت در حال
رشد است. یکی از این نوع آموزش ها آموزش از طریق ایمیل می باشد وب سایت درسنامه از
جمله وب سایت های آموزش مجازی از طریق ایمیل می باشد که به صورت رایگان دوره هایی
را به صورت ارسال درس ها از طریق ایمیل ارائه می دهد. به گفته خود سایت
درسنامه مزیت
درسنامه بر دیگر سیستمهای آموزشی از راه دور در روش ارتباط با کارآموزان است. در
روشهای متداول آموزشی در دنیا، کاربران برای مشاهده و شرکت در آزمون باید به
وبسایت خاصی مراجعه کنند، اما در درسنامه تمامی این کارها در ایمیل کاربر صورت
میگیرد و کاربر نیاز به مراجعه به وبسایت درسنامه ندارد. برای ثبت نامدر دوره ها
و مشاهده دوره های آموزشی آن به وب سایت https://www.darsnameh.com
مراجعه نمایید
در انتها یک
پیشنهاد با توجه به این نوع آموزش(آموزش از طریق ایمیل) آیا نمی توان
سیستم دوره های آموزشی و پژوهشی را برای دانش پژوهان علم اطلاعات طراحی و راه
اندازی نمود؟ چه زیر ساخت هایی برای را ه اندازی این سیستم ها لازم است؟ میزان
همکاری دانش آموختگان و دانشجویان علم اطلاعات در طراحی این سیستم و دوره های آن
چگونه خواهد بود؟